Αναζήτηση
  • Katerina Pateli

Ο Maurizio Cattelan και η μπανάνα του

Ενημερώθηκε: Μαρ 7


Δεν σας κρύβω ότι η περίπτωση του Maurizio Cattelan δεν είχε πέσει στην αντίληψή μου. Μέχρι την επικόλληση με ταινία σε φουάρ στο Μαϊάμι, της διάσημης, πλέον, μπανάνας του, αγνοούσα την ύπαρξή του. My mistake. To πρώτο που γκούγλαρα ήταν τον λογαριασμό του στο Instagram:

https://www.instagram.com/mauriziocattelan/


Αφού θαύμασα την μοναδική, θεϊκής έμπνευσης ανάρτηση/statement του καλλιτέχνη πάτησα το κουμπάκι και μεταφέρθηκα στο site. Εκεί, σπατάλησα διασκεδάζοντας με το συννεφάκι αρκετή ώρα, μουτζουρώνοντας την οθόνη μέχρι που μαύρισε εντελώς, στην ανέλπιδη προσπάθειά μου να πιάσω το ουράνιο τόξο. Έχασα, και αφού χαζολόγησα λίγο ακόμη στα κασκόλ, το ενδιαφέρον μου εξαντλήθηκε και επέστρεψα στον γούγλη και στην αρθρογραφία για την μπανάνα.

Η ιδέα για το έργο, διάβασα, ξεκίνησε πριν από έναν χρόνο όταν ο Maurizio Cattelan αναζητούσε υλικά για να δημιουργήσει ένα γλυπτό σε σχήμα μπανάνας.

Αφού πειραματίστηκε με διάφορα μοντέλα ως προς την υφή, την χροιά και το υλικό και αφού δοκίμασε με ρητίνη, σε χαλκό, σε χρώμα και δεν ξέρω τι άλλο, ο Cattelan απογοητευμένος που δεν έμεινε ικανοποιημένος με τίποτα από όλα αυτά, επέστρεψε στην αρχική ιδέα, δηλαδή σε μια αληθινή μπανάνα των 10 σεντς, την οποία βρήκε τελικά σε ένα οπωροπωλείο στο Μαϊάμι.







Ο τίτλος του έργου είναι "Comedian" και πουλήθηκε -επιβεβαιώνοντας τα σχόλια του

καλλιτέχνη περί «κενότητας της κοινωνίας των πλουσίων» δυο φορές για 120.000 τη φορά.


Σύμφωνα με την γκαλερί που το παρουσιάζει οι ενδιαφερόμενοι συλλέκτες θα πρέπει να έχουν υπόψη ότι «δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες για την μακροπρόθεσμη συντήρησή του έργου».

Σε αυτό το σημείο διασκέδασα επίσης παρατηρώντας τις εκφράσεις των επισκεπτών της γκαλερί, μπροστά στο έργο.





Μέχρι που, ο Ντέιβιντ Ντατούνα, ένας άλλος καλλιτέχνης, ξεκόλλησε την μπανάνα από τον τοίχο και την έφαγε!

Και έγινε και εκείνος διάσημος έστω για δεκαπέντε λεπτά, όπως έλεγε ένας άλλος δημιουργός μιας εξίσου διάσημης μπανάνας.


«Νομίζω πως είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της τέχνης που ένας καλλιτέχνης τρώει το έργο ενός άλλου» δήλωσε ο Ντατούνα σε δημοσιογράφους στη Νέα Υόρκη και συνέχισε: «Ο κόσμος με ρωτά “τρως μπανάνες;” Στην πραγματικότητα ήταν μπανάνα, αλλά η μπανάνα είναι απλά το μέσο, συνήθως τρώω τη σύλληψη όλου αυτού, καταλαβαίνεις;» και δημοσίευσε ένα βίντεο στο Instagram, το οποίο τον δείχνει να τρώει την μπανάνα, ονομάζοντας την παράσταση "Hungry Artist".

Ο Ντατούνα παρόλα αυτά, όπως διαβάζω, εξέφρασε τον θαυμασμό του για τον Ιταλό καλλιτέχνη, παρότι κατασπάραξε το έργο τέχνης του: "Λατρεύω το καλλιτεχνικό έργο του Maurizio Cattelan και μου άρεσε πολύ αυτή η εγκατάσταση (installation). Ήταν πολύ νόστιμη"

Η γκαλερί μέσω ανάρτησης στο Instagram ενημέρωσε το κοινό της πως η εγκατάσταση του έργου απομακρύνθηκε από την έκθεση για λόγους ασφαλείας, μετά από μια σειρά «ανεξέλεγκτων» συμβάντων στο περίπτερο όπως έγραψε χαρακτηριστικά. Στην θέση της φαγωμένης μπανάνας άρχισαν να συμβαίνουν διάφορα περιστατικά.



Στο μεταξύ η μπανάνα του Cattelan και η τιμή πώλησής της ξεσήκωσε πλήθη εργαζομένων στο Μαϊάμι.



“How much are we worth? A banana is worth more than us, apparently,”

Εργάτες καθαριότητας διαμαρτύρονται στους δρόμους του Μαϊάμι έχοντας κολλήσει μπανάνες στις μπλούζες τους. Μπορείτε να διαβάσετε για την “platanito protest” περισσότερα εδώ

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν ξέρει καλά την τέχνη του «να κάνεις φασαρία» και σατιρίζει την σύγχρονη τέχνη και την αγορά γύρω από αυτή, με σημειολογική έκφραση κάνοντας ένα «σχόλιο», όπως με κάθε «εγκατάστασή» του, η οποία δεν έχει καλλιτεχνική αξία αυτή καθαυτή παρά μόνο ως μέσο μετάδοσης του μηνύματός του.



Όπως τα περισσότερα κλειστά συστήματα, η σημειολογία δέχεται γενικά ότι η νόηση μπορεί να γνωρίσει τον εαυτό της μόνο μέσω των εννοιών που κατασκευάζει, έτσι η μπανάνα θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως μια έκκληση αφύπνισης, για την αγορά έργων τέχνης που έχει πάρει διαστάσεις παραλογισμού εδώ και πολύ καιρό. O Cattelan ρίχνει τα φώτα της δημοσιότητας με τα έργα του στα παράλογα αυτής της αγοράς. Όμως, ακόμα κι αν μια μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με ταινία δεν καταφέρει να προκαλέσει πραγματικό self-reflection, μπορούμε παρόλα αυτά να εκτιμήσουμε την αλαζονεία ολόκληρου του θεάματος και ο πραγματικός τίτλος της εργασίας, "Κωμικός", είναι to the point.

https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/dec/09/the-art-world-is-bananas-thats-what-maurizio-cattelans-been-saying-all-along

524 προβολές