Τι είναι το editorial design;

Είναι αδύνατον να ξεκινήσουμε μια περιγραφή του σχεδιασμού περιοδικών εκδόσεων χωρίς πρώτα να προσδιορίσουμε τι είναι και με ποιο τρόπο διαφέρει από τα άλλα είδη design.


Ένας απλός τρόπος για ορίσουμε τον σχεδιασμό περιοδικών εκδόσεων είναι ως οπτική δημοσιογραφία και αυτό είναι που τον κάνει να ξεχωρίζει εύκολα από άλλες σχεδιαστικές διαδικασίες όπως ο σχεδιασμός συσκευασιών ή διαφημίσεων. Μια περιοδική έκδοση μπορεί να ψυχαγωγήσει, να ενημερώσει, να εκπαιδεύσει ή να λειτουργήσει σαν συνδυασμός όλων αυτών. Είναι συνήθως ένα μείγμα κείμενων και εικόνων αλλά μπορεί και να απαρτίζεται αποκλειστικά από το ένα ή το άλλο.


Μου αρέσει να φτιάχνω περιοδικά. Αναλαμβάνω με χαρά την πρόκληση να ξεπεράσω τον εαυτό μου διατηρώντας την κεντρική γραμμή του βασικού σχεδιασμού που έχω κάνει στο demo αλλά ταυτόχρονα διαφοροποιώντας την, ακροπατώντας στα όριά της από τεύχος σε τεύχος, ανάλογα το θέμα, απολαμβάνοντας το πώς συνδυάζονται κείμενο και εικόνα για να δημιουργήσουν μια εκδοτική προσωπικότητα στο χαρτί ή στην οθόνη. Επίσης μου αρέσει ο ειδικός τύπος. Μου αρέσει να σχεδιάζω περιοδικά φωτογραφίας (Βλέπε "Φωτοχώρος"), ή περιοδικά αυτοκινήτου (Auto Express), περιοδικά για καράβια ("Εφοπλιστής"). Περιοδικά για τον Γάμο και την Βάφτιση, περιοδικά διακόσμησης (βλέπε "Γάμος και "deco", "Bάφτιση"), περιοδικά για νέες μητέρες και παιδιά (βλέπε Το Παιδί μου κι Εγώ), περιοδικά υγείας (βλέπε Vita). Να μη μιλήσω για το Penthouse! Γυναικεία περιοδικά γενικής ύλης vs ειδικός τύπος, κερδίζει κατά κράτος ο 2ος στο dammy μου.

Το Iτέα Νους για παράδειγμα έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός magazine αλλά ουσιαστικά είναι microzine. Τα microzines είναι εκδόσεις ειδικού ενδιαφέροντος, στην κατηγορία του ειδικού τύπου δηλαδή, που απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο κοινό ανά τον κόσμο, με την φιλοδοξία να προσφέρουν στους αναγνώστες τους αυτό που δεν μπορούν να προσφέρουν τα περιοδικά ευρείας κυκλοφορίας στην προσπάθειά τους να πετύχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες πωλήσεις. Τα microzines είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα γιατί παρόλο που τα θέματα τους και το περιεχόμενο τους δεν καλύπτουν ευρύ φάσμα, κοινό σημείο αναφοράς όλων είναι η ανεξάρτητη υπόσταση τους, η οποία έχει μεγάλο αντίκτυπο τόσο το περιεχόμενο όσο και στο design τους.


"Αυτό που με μαγεύει με τα περιοδικά είναι η οργανική τους φύση. Σε αντίθεση με τα βιβλία τα περιοδικά εξελίσσονται συνεχώς, αλλάζοντας λιγάκι με κάθε τεύχος."

Jeremy Leslie







Ο Τimbor Kalman είχε πει κάποτε ότι ο art director ενός περιοδικού οφείλει να κάνει τον υπεύθυνο σύνταξης να χάσει τη δουλειά του, αν πιστεύει ότι η δουλειά δε γίνεται σωστά. Με αυτό εννοούσε ότι ένας σχεδιαστής περιοδικών εκδόσεων θα πρέπει να ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο ενός εντύπου όσο και ο συντάκτης του καθώς ο σχεδιασμός του εντύπου είναι χωρίς αμφιβολία μια προέκταση της σύνταξης του.

35 χρόνια εργάζομαι στην ... βιομηχανία των περιοδικών, σε υψηλόβαθμες θέσεις σε μεγάλους εκδότες. Εδώ και μια 10ετία παρακολουθώ τις εξελίξεις στον χώρο αυτό και το rapid(!) innovation προσπαθώντας να αφομοιώσω την ροή των διαφορετικών οπτικών τάσεων της εποχής και ιδιαίτερα τον τρόπο με τον οποίο τα περιοδικά έχουν προσαρμοστεί ώστε να ανταποκρίνονται στα ψηφιακά μέσα, αλλά πώς οι διαφορετικοί τομείς της έκδοσης επηρεάζουν ο ένας τον άλλον εξετάζοντας τις αλλαγές στη βασική πειθαρχία του συνδυασμού κειμένου και εικόνας με γνώμονα τον παγκόσμιο αναγνώστη/καταναλωτή που σερφάρει στο διαδίκτυο.


Visual journalism in the digital era ή αλλιώς... χαμένοι στο διαδίκτυο.

to be continued



49 Προβολές

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

We can beat this!